Podstawowe pojęcia
Zadaniem kombinatoryki jest wyznaczanie liczby elementów zbiorów skończonych utworzonych zgodnie z określonymi zasadami. W tym celu konstruowane są spełniające pewne warunki odwzorowania jednego zbioru skończonego w drugi oraz znajdowane wzory na liczbę tych przekształceń. Podstawowe pojęcia, którymi posługuje się kombinatoryka, to zbiór oraz ciąg. Musimy więc przypomnieć sobie istotne w kombinatoryce różnice między zbiorem a ciągiem. Elementy w zbiorze nie mogą się powtarzać i ich kolejność nie jest ważna, natomiast wyrazy ciągu mogą się powtarzać i ważna jest ich kolejność. Zatem zamieniając kolejność elementów w zbiorze, otrzymujemy nadal ten sam zbiór, zaś zamieniając miejscami wyrazy w ciągu, dostajemy nowy ciąg.
Elementarną metodą kombinatoryki, często stosowaną intuicyjnie, jest tzw. reguła mnożenia i dodawania.
Elementarną metodą kombinatoryki, często stosowaną intuicyjnie, jest tzw. reguła mnożenia i dodawania.
Jeżeli dane są dwa zbiory skończone A i B, z których zbiór A ma m elementów, a zbiór B ma n elementów, to liczba różnych par (a,b), takich że a\in A i b\in B, jest równa iloczynowi mocy tych zbiorów: m\cdot n.
Zauważmy, że reguła mnożenia odpowiada iloczynowi kartezjańskiemu A\times B zbiorów skończonych A i B, którego moc jest równa \overline{\overline {A\times B}}= \stackrel {=}{A}\cdot\stackrel {=}{B}.
Jeżeli dane są dwa zbiory rozłączne A i B, z których zbiór A ma m elementów, a zbiór B ma n elementów, to moc zbioru A\cup B jest równa sumie mocy tych zbiorów: m+n.
Widzimy, że reguła dodawania oparta jest na sumie A\cup B zbiorów rozłącznych
A i B, której moc jest równa \overline{\overline {A\cup B}}=
\stackrel {=}{A} + \stackrel {=}{B}.
Przykład
Przeanalizujemy doświadczenie polegające na rzucie monetą i sześcienną kostką do gry oraz wyznaczymy liczbę wszystkich możliwych jego wyników.Oznaczmy zbiór wyników pierwszego etapu doświadczenia, czyli rzutu monetą, przez A, a drugiego, czyli rzutu kostką, przez B. Wtedy A=\left\{O,R\right\} i B=\left\{1,2,3,4,5,6\right\}. Moce tych zbiorów wynoszą odpowiednio: \stackrel{=}{A}\:=2 i \stackrel{=}{B}\:=6. Zgodnie z regułą mnożenia wszystkich możliwych wyników rzutu kostką i monetą jest 2\cdot6=12.
Doświadczenie to można zilustrować za pomocą tabeli lub drzewka.
Tabela w przypadku tego doświadczenia składa się z siedmiu kolumn i trzech wierszy. Pierwsza komórka w pierwszej kolumnie jest pusta, a w pozostałych dwóch komórkach tej kolumny umieszczamy pojedynczo wyniki pierwszego etapu doświadczenia, tzn. elementy zbioru A. Pierwsza komórka w pierwszym wierszu wciąż pozostaje pusta, a w pozostałe komórki tego wiersza wpisujemy wyniki drugiego etapu doświadczenia, tzn. elementy zbioru B. W ten sposób otrzymujemy szkielet tabeli. Puste komórki drugiego i trzeciego wiersza uzupełniamy wynikami całego 2-etapowego doświadczenia w postaci par, w których pierwszy element to wynik pierwszego etapu doświadczenia, a drugi – drugiego. Na przykład w drugim wierszu i trzeciej kolumnie wpiszemy parę (O,2).
W przypadku tabeli liczba wszystkich możliwych wyników odpowiada liczbie par w poniższej tabeli.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|
O | (O,1) | (O,2) | (O,3) | (O,4) | (O,5) | (O,6) |
R | (R,1) | (R,2) | (R,3) | (R,4) | (R,5) | (R,6) |
Wykorzystując tak skonstruowane drzewko, liczbę wszystkich możliwych wyników można ustalić, zliczając jego gałęzie albo zliczając elementy znajdujące się na najniższym poziomie rysunku. Gałąź bowiem składa się z dwóch krawędzi, prowadzących od wierzchołka drzewa do jego podstawy, z których każda jest na innym poziomie rysunku.
Wyniki doświadczenia polegającego na rzucie monetą i sześcienną kostką
Odpowiadając na pytanie, ile można stworzyć odwzorowań określonego rodzaju z dostępnych elementów,
trzeba ustalić, jakiego typu jest dane odwzorowanie.
Należy zastanowić się, czy przyporządkowanie korzysta ze wszystkich elementów zbioru, czy mogą się one powtarzać
oraz czy ważna jest ich kolejność. W zależności od ustaleń wyróżniamy trzy rodzaje takich odwzorowań:
permutacje, wariacje i kombinacje. Omówimy te trzy przypadki.
Iloczyn kartezjański zbiorów \boldsymbol{A} i \boldsymbol{B}
A\times B =\{(a,b):\ a\in A\ \wedge\ b\in B\}
Zbiory A i B nazywamy rozłącznymi, jeżeli A\cap B=\emptyset
Mocą zbioru skończonego A nazywamy liczbę jego elementów i oznaczamy symbolem \overset{=}{A}.